List of publications Till A. Heilmann Last change: April 2024 * peer reviewed 2024 “Ausschalter [Off Switch].” Zeitschrift für Medienwissenschaft 30/1 (2024): 31–33. “Friedrich Kittler: Die Eskalation der Medien [Friedrich Kittler: The Escalation of Media].” Together with Jens Schröter. Medien & Kommunikationswissenschaft 1 (2024): 79–93. “Was heißt Originalerhalt digitaler Bilder? Authentizität und Materialität von frühen GIFs im Internet [What Does of Preservation of the Original Mean Concerning Digital Images? Authenticity and Materiality of Early GIFs on the Internet].” ARCHIV. theorie & praxis 1 (2024): 47–52. “Wie liest man 100.000 Zeilen Code? [How To Read 100,000 Lines of Code].” Quellcodekritik. Zur Philologie von Algorithmen. Ed. Hannes Bajohr and Markus Krajewski. August Verlag: Berlin 2024, pp. 87–125 2023 “ASCII-Art. ChatGPT über Texte, Bilder, den Schwanz des Capybaras und sich selbst [ASCII Art: ChatGPT on Texts, Images, the Capybara’s Genital and Itself].” ChatGPT und andere „Quatschmaschinen“. Ed. Anna Tuschling et al. Bielefeld: Transcript 2023, pp. 71–75. “The Beginnings of Word Processing: A Historical Account.” Digital Writing Technologies in Higher Education. Ed. Otto Kruse et al. Cham: Springer 2023, pp. 3–14. “Beyond MS Word: Alternatives and Developments.” Together with Christian Rapp and Otto Kruse. Digital Writing Technologies in Higher Education. Ed. Otto Kruse et al. Cham: Springer 2023, pp. 33–47. 2022 Friedrich Kittler: Neue Lektüren [Friedrich Kittler: New Readings]. Ed. together with Jens Schröter. Wiesbaden: Springer 2022. 2021 “Processed Pictures, Photoshop, and Unsharp Mask.” International Journal for Digital Art History 6 (2021): 169–177. 2020 “Anfänge. Über Diskurse der Digitalisierung [Beginnings: On Discourses of Digitization].” Wovon sprechen wir, wenn wir von Digitalisierung sprechen? Ed. Martin Huber, Sybille Krämer and Claus Pias. Bayreuth: Universität Bayreuth 2020, pp. 13–35. “Blackbox Bildfilter. Unscharfe Maske von Photoshop zur Röntgentechnischen Versuchsanstalt Wien [Black Box Image Filter: Unsharp Mask from Photoshop to the X-Ray Research Institute Vienna].” Navigationen 2 (2020): 75–93. “Formatwechsel. Zur Methodendebatte [Format Change: On the Debate on Methods].” Together with Florian Sprenger and Christoph Engemann. Zeitschrift für Medienwissenschaft 23/2 (2020): 188–191. “Friedrich Kittler’s Alphabetic Realism.” Classics and Media Theory. Ed. Pantelis Michelakis. Oxford: Oxford University Press 2020, pp. 29–51. “Eine Software-Studie zu Photoshop [A Software Study on Photoshop].” Rundbrief Fotografie 27/4 (2020): 48–52. 2019 “Algorithmus [Algorithm].” Mensch-Maschine-Interaktion. Handbuch zu Geschichte – Kultur – Ethik. Ed. Kevin Liggieri and Oliver Müller. Stuttgart: J. B. Metzler 2019, pp. 229–231. “Digital/analog.” Mensch-Maschine-Interaktion. Handbuch zu Geschichte – Kultur – Ethik. Ed. Kevin Liggieri and Oliver Müller. Stuttgart: J. B. Metzler 2019, pp. 257–259. “Ontology and Ontography in Digital Imaging.” Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung 10/1 (2019): 133–146. “Räume der Textverarbeitung. Architektonischer und elektronischer writing space bei Steinhilper und Engelbart [Spaces of Word Processing: Architectural and Electronic Writing Space with Steinhilper und Engelbart].” Büro. Zur Rationalisierung des Interieurs, 1880–1960. Ed. Gianenrico Bernasconi and Stefan Nellen. Bielefeld: Transcript 2019, pp. 193–206. “Wege und Ziele. Die unstete Methodik der Medienwissenschaft [Paths and Goals. The Wandering Methodology of Media Studies].” Together with Christoph Engemann and Florian Sprenger. Zeitschrift für Medienwissenschaft 20/1 (2019): 150–161. 2018 Ambient: Ästhetik des Hintergrunds [Ambient: Aesthetics of the Background]. Ed. together with Jens Schröter, Gregor Schwering and Dominik Maeder. Berlin–Heidelberg: Springer 2018. “Comic Sans: The Typographer Replaced.” Unterweiss Bulletin 2 (2018), http://www.ueberschwarz.com/releases/comicsans.html. “Es gibt keine Software. Noch immer nicht oder nicht mehr [There is No Software – Still or Anymore].” Smartphone-Ästhetik. Zur Philosophie und Gestaltung mobiler Medien. Ed. Oliver Ruf. Bielefeld: Transcript 2018, pp. 159–178. “Literaturverwaltungsprogramme und ‘Privatstile’: Ein Vorschlag zur freiwilligen Selbstkontrolle [Reference Management Software and ‘Private Styles’: A Proposal for Voluntary Self-Regulation].” Zeitschrift für Medienwissenschaft 18/1 (2018): 197–201. Maske und Kothurn 1–2 (2018): Marx – Geld – digitale Medien [Marx – Money – Digital Media]. Ed. together with Jens Schröter. 2017 “Can We Touch Digital Artefacts?” Prière de toucher: The Touch of Art. Ed. Museum Tinguely. Weitra: Bibliothek der Provinz 2017, pp. 53–60. “Der Klang der breiten Rille [The Sound of the Wide Groove].” Reply to Erhard Schüttpelz’s contribution on the question of operational chains. Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie 3 (2017), http://jbmedienphilosophie.de/2017/3-replik-heilmann/. “Married… with a Mission.” Together with Anna Tuschling. Von Game of Thrones bis The Walking Dead: Interpretation von Kultur in Serie. Ed. Timo Storck and Svenja Taubner. Berlin–Heidelberg: Springer 2017, pp. 67–86. Medien verstehen: Marshall McLuhan’s Understanding Media [Marshall McLuhan’s Understanding Media]. Ed. together with Jens Schröter. Lüneburg: Meson Press 2017. “Worin haust ein Computer? Über Seinsweisen und Gehäuse universaler diskreter Maschinen [In What Does a Computer Reside? On the Modes of Existence and Casings of Universal Discrete Machines].” Gehäuse: Mediale Einkapselungen. Ed. Christina Bartz, Timo Kaerlein, Monique Miggelbrink and Christoph Neubert. Paderborn: Wilhelm Fink 2017, pp. 35–51. 2016 “Zum Bonner Programm einer neo-kritischen Medienwissenschaft [On a Scheme for a Neo-Critical Approach in Media Studies].” Together with Jens Schröter. Navigationen 2 (2016): Medienwissenschaft und Kapitalismuskritik. Ed. Jens Schröter and Till A. Heilmann, pp. 7–36. Navigationen 2 (2016): Medienwissenschaft und Kapitalismuskritik [Media Studies and Critique of Capitalism]. Ed. together with Jens Schröter. “Innis and Kittler: The Case of the Greek Alphabet.” Media Transatlantic: Developments in Media and Communication Studies Between North American and German-speaking Europe. Ed. Norm Friesen. Cham: Springer 2016, pp. 91–110. “Zur Vorgängigkeit der Operationskette in der Medienwissenschaft und bei Leroi-Gourhan [On the Precedence of the Operational Chain in Media Studies and Leroi-Gourhan].” Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie 2 (2016): 7–29. 2015 * “Datenarbeit im ‘Capture’-Kapitalismus. Zur Ausweitung der Verwertungszone im Zeitalter informatischer Überwachung [Data-Labor in Capture-Capitalism. On the Expansion of the Valorization Zone in the Age of Informatic Surveillance].” Zeitschrift für Medienwissenschaft 13/2 (2015): 35–48. “Handschrift und Algorithmus [Handwriting and Algorithm].” Diesseits des Virtuellen: Handschrift im 20. und 21. Jahrhundert. Ed. Urs Büttner et al. München: Wilhelm Fink 2015, pp. 47–61. “Jede/r, alles, immer, überall [Anyone, Anything, Anytime, Anywhere: On the Discourse of Making Using 3D Printing as an Example].” in: Sprache und Literatur 115–116 (2015): 3D-Druck. Ed. together with Christoph Ernst et al., pp. 6–20. “Karl Büchers Kriegsschriften: Aus der Vorgeschichte der deutschsprachigen Kommunikations- und Medienwissenschaft [Karl Buecher’s ‘War Writings’: On the Prehistory of German Communication and Media Studies].” LiLi. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 179 (2015): 96–106. “Der Laie ersetzt den Typografen [The Layman Replaces the Typographer].” 12 Gegenstände. Ed. Sophie Jung. Stuttgart: avedition 2015, pp. 150–169. “Die Oberflächlichkeit des Digitalen [The Superficiality of the Digital].” Das Wissen der Oberfläche. Ed. Christina Lechtermann and Stefan Rieger. Berlin–Zürich: Diaphanes, pp. 253–266. * “Reciprocal Materiality and the Body of Code.” Digital Culture & Society 1/1 (2015): 39–52. Sprache und Literatur 115–116 (2015): 3D-Druck [3D Printing]. Ed. together with Christoph Ernst, Thomas Hensel and Jens Schröter. 2014 “Ein Blick in den Rückspiegel. Zur Vergangenheit und Gegenwärtigkeit von Understanding Media [A Look in the Rear-View Mirror. On the Past and Presence of Understanding Media].” Navigationen 2 (2014): 87–101. “Computer als Schriftmedium [The Computer as a Medium of Writing].” Handbuch Medienwissenschaft. Ed. Jens Schröter. Stuttgart–Weimar: J. B. Metzler 2014, pp. 316–322. “Dekonstruktion [Deconstruction].” Handbuch Medienwissenschaft. Ed. Jens Schröter. Stuttgart–Weimar: J. B. Metzler 2104, pp. 54–60. * “Handschrift im digitalen Umfeld [Handwriting in the Digital Environment].” Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 85 (2014): 169–192. “Ihre Medientheorie auf einer Seite? [Your Media Theory On One Page? (First part of the chain letter)]” Zeitschrift für Medienwissenschaft 10/1 (2014): 28-30. * “Tap, tap, flap, flap. Ludic Seriality, Digitality, and the Finger.” eludamos. Journal for Computer Game Culture 8 (2014): 33–46. “Textverarbeiten [Word Processing].” Historisches Wörterbuch des Mediengebrauchs. Ed. Heiko Christians, Matthias Bickenbach and Nikolaus Wegmann. Weimar: Böhlau (2014), pp. 585–595. 2013 Interventionen: Festschrift für Georg Christoph Tholen zum 65. Geburtstag. Ed. together with Frank Haase. Marburg: Schüren. “Medien als Metaphern – oder Metonymien? [Media as Metaphors – or Metonymies?]” Interventionen: Festschrift für Georg Christoph Tholen. Ed. together with Frank Haase. Marburg: Schüren 2013, pp. 123–142. 2012 Textverarbeitung: Eine Mediengeschichte des Computers als Schreibmaschine [Word Processing: A Media History of Computers as Writing Machines]. Bielefeld: transcript 2012. 2011 medias in res: Medienkulturwissenschaftliche Positionen [medias in res: Basic Positions in Culturally Oriented Media Studies]. Ed. together with Anne von der Heiden and Anna Tuschling. Bielefeld: transcript 2011. 2010 “Digitale Kodierung und Repräsentation: DVD, CSS, DeCSS [Digital Decoding and Representation: DVD, CSS, DeCSS].” Navigationen 2 (2010): 95–112. * “Digitalität als Taktilität: McLuhan, der Computer und die Taste [Digitality as Tactility: McLuhan, the Computer and the Key].” Zeitschrift für Medienwissenschaft 3/2 (2010): 125–134.