News
- Position
Acting professor of Media Theory. University of Siegen. 04/2024–09/2024.
- Talk
Was sagen einem 100.000 Zeilen Code? [What do 100,000 lines of code tell us?] codes/verstehen: Die doppelte Hermeneutik von Source Codes. Leuphana University Lüneburg, Universitätsallee 1, 21335 Lüneburg, 10.–11.05.2024.
- Vortrag
GIF 0.0: On the Forgotten History of Early Networked Images. Kulturwissenschaftliches Institut Essen, Goethestraße 31, 45128 Essen. 05.06.2024.
- Publication/Online text
Ausschalter [Off Switch]. Zeitschrift für Medienwissenschaft 30/1 (2024): 31–33. -
- Publication/Online text
Friedrich Kittler: Die Eskalation der Medien [Friedrich Kittler: The Escalation of Media]. Together with Jens Schröter. Medien & Kommunikationswissenschaft 1 (2024): 79–93.
- Publication
“Was heißt Originalerhalt digitaler Bilder? Authentizität und Materialität von frühen GIFs im Internet [What Does of Preservation of the Original Mean Concerning Digital Images? Authenticity and Materiality of Early GIFs on the Internet]. ARCHIV. theorie & praxis 1 (2024): 47–52.
- Publication
“Wie liest man 100.000 Zeilen Code? [How To Read 100,000 Lines of Code]. Quellcodekritik. Zur Philologie von Algorithmen. Ed. Hannes Bajohr and Markus Krajewski. August Verlag: Berlin 2024, pp. 87–125.
- Publication
ASCII-Art. ChatGPT über Texte, Bilder, den Schwanz des Capybaras und sich selbst [ASCII Art: ChatGPT on Texts, Images, the Capybara’s Genital and Itself]. In: ChatGPT und andere „Quatschmaschinen“. Ed. Anna Tuschling, Andreas Sudmann and Bernhard J. Dotzler. Bielefeld: Transcript 2023, pp. 71–75.
- Teaching
B A lecture Kulturtheorien im Licht der Medienwissenschaft [Cultural Theory In Light Of Media Studies]; B A seminar Einführung in die Medienwissenschaft II [Introduction to Media Studies II]; B A seminar Vilém Flusser: Philosophie digitaler Medien [Vilém Flusser: Philosophy of Digital Media]; M A seminar Critical Code Studies (University of Siegen, summer term 2024)
Research
Fields of research
- Media history
- media theory
- media semiotics
- history of media studies
Research focus
- Digital image processing
- algorithms and computer programming
- North American and German media theory
Publications (selection)
Full list in CV (PDF), as plain text (TXT) or BibTeX file (BIB)
- Processed Pictures, Photoshop, and Unsharp Mask
International Journal for Digital Art History 8 (2021): 162-175.
- Friedrich Kittler’s Alphabetic Realism
Classics and Media Theory. Ed. Pantelis Michelakis. Oxford: Oxford University Press 2020, pp. 29–51.
- Wege und Ziele. Die unstete Methodik der Medienwissenschaft [Paths and Goals. The Wandering Methodology of Media Studies]
(together with Christoph Engemann and Florian Sprenger) Zeitschrift für Medienwissenschaft 20/1: 150–161.
- Married… with a Mission
(together with Anna Tuschling) Von Game of Thrones bis The Walking Dead. Interpretation von Kultur in Serie. Ed. Timo Storck and Svenja Taubner. Berlin–Heidelberg: Springer 2017, pp. 67–86.
- Der Klang der breiten Rille [The Sound of the Wide Groove] (Reply to Erhard Schüttpelz)
Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie 3 (2017), online.
- Zur Vorgängigkeit der Operationskette in der Medienwissenschaft und bei Leroi-Gourhan [On the Precedence of the Operational Chain in Media Studies and Leroi-Gourhan]
Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie 2 (2016): 7–29.
- Datenarbeit im “Capture”-Kapitalismus. Zur Ausweitung der Verwertungszone im Zeitalter informatischer Überwachung [Data-Labor in Capture-Capitalism. On the Expansion of the Valorization Zone in the Age of Informatic Surveillance]
Zeitschrift für Medienwissenschaft 2 (2015): 35–48.
- Handschrift im digitalen Umfeld [Handwriting in the Digital Environment]
Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 85 (2014): 169–192.
- “Tap, tap, flap, flap.” Ludic Seriality, Digitality, and the Finger
Eludamos. Journal for Computer Game Culture 8/1 (2014): 33–46.
- Digitalität als Taktilität. McLuhan, der Computer und die Taste [Digitality As Tactility. McLuhan, the Computer and the Key]
Zeitschrift für Medienwissenschaft 2 (2010): 125–134.
Recent talks
- GIFs Galore! Online-Bildarchive am Vorabend des WWW [GIFs Galore! Online Image Archives on the Eve of the WWW]
Mögliche Muster: Zur Produktivität virtueller Bildarchive, Ruhr-Universität Bochum, Bochum. 29.6.2023.
- Photoshop and the Automation of Visual Culture
Workshop PhotoFutures, Freie Universität Berlin, Berlin, 19.6.2023
- Capture kaput? Datenarbeit mit Smart Speakern [Capture kaput? Data-labor with smart speakers]
.
Voice Assistants in Private Homes. CRC Media of Cooperation. University of Siegen. Siegen. 8.5.2023.
- Sind Programmiersprachen poetisch? [Are Programming Languages Poetic?]
Annual conference of the research focus digitale_kultur: Digitale Hermeneutik. Germany’s State Distance-Learning University Hagen. Hagen. 17.2022.
- Digital Images as Processed Pictures
SIGCIS 2021: Online Edition, 25.9.2021.
- Ancestral Sin: Orality and Literacy in Classical Media Theory
Siren Echoes: Sound, Image, and the Media of Antiquity. Cornell University. Ithaca. 8.11.2019.
- Computer Images and Imaginations – CGI in the Early 1990s
(Re-)Imagining New Media in Art & Popular Culture at the End of the 20th Century. University of Bonn. Bonn. 11.10.2019.
- Interfaces in Photoshop. Zur Materialität digitaler Bilder [Interfaces in Photoshop: On the Materiality of Digital Images]
Medien-Materialitäten (GfM-Jahrestagung 2019). University of Cologne. Cologne. 27.9.2019.
- How Writing Turned Digital
Academic Writing in Digital Contexts: Analytics, Tools, Mediality. Zurich University of Applied Sciences. Winterthur. 6.9.2019.
- Diskurse des Digitalen [Discourses of the Digital]
Wovon sprechen wir, wenn wir von Digitalisierung sprechen? University of Bayreuth. Bayreuth. 13.02.2019.
Texts available online (in alphabetical order)
- Anfänge. Über Diskurse der Digitalisierung [Beginnings: On Discourses of Digitization]
Wovon sprechen wir, wenn wir von Digitalisierung sprechen? Ed. Martin Huber, Sybille Krämer and Claus Pias. Bayreuth: University of Bayreuth 2020, pp. 13–35.
- ASCII-Art. ChatGPT über Texte, Bilder, den Schwanz des Capybaras und sich selbst [ASCII Art: ChatGPT on Texts, Images, the Capybara’s Genital and Itself]
ChatGPT und andere ‘Quatschmaschinen’. Ed. Anna Tuschling, Andreas Sudmann and Bernhard J. Dotzler. Bielefeld: Transcript 2023, pp. 71–75.
- Ausschalter [Off Switch]
Zeitschrift für Medienwissenschaft 30/1 (2024): 31–33. -
- The Beginnings of Word Processing: A Historical Account
Digital Writing Technologies in Higher Education. Ed. Otto Kruse et al. Cham: Springer 2023, pp. 3–14.
- Blackbox Bildfilter. Unscharfe Maske von Photoshop zur Röntgentechnischen Versuchsanstalt Wien [Black Box Image Filter: Unsharp Mask from Photoshop to the X-Ray Research Institute Vienna]
Navigationen 2 (2020): 75–93.
- Ein Blick in den Rückspiegel. Zur Vergangenheit und Gegenwärtigkeit von Understanding Media [A Look in the Rear-View Mirror. On the Past and Presence of Understanding Media]
Navigationen 2 (2014): 87–101.
- Zum Bonner Programm einer neo-kritischen Medienwissenschaft [On a Scheme for a Neo-Critical Approach in Media Studies]
(together with Jens Schröter) Navigationen 2 (2016): 7–101.
- Buttons and Fingers: Our ‘Digital Condition’
Paper presented at Media in Transition 7 “Unstable Platforms: the Promise and Perils of Transition.” Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, Massachusetts. 15.5.2011.
- Comic Sans: The Typographer Replaced
Unterweiss Bulletin 2 (2018).
- Datenarbeit im “Capture”-Kapitalismus. Zur Ausweitung der Verwertungszone im Zeitalter informatischer Überwachung [Data-Labor in Capture-Capitalism. On the Expansion of the Valorization Zone in the Age of Informatic Surveillance]
Zeitschrift für Medienwissenschaft 2 (2015): 35–48.
- Digital Decoding and the Techno-Logic of Representation
Paper presented at the Annual conference of the Society for Literature, Science and the Arts “Decodings.” Atlanta, Georgia. 8.11.2009.
- Digitale Kodierung und Repräsentation. DVD, CSS und DeCSS [Digital Decoding and Representation. DVD, CSS, DeCSS]
Navigationen 2 (2010): 95-112.
- Digitalität als Taktilität. McLuhan, der Computer und die Taste [Digitality As Tactility. McLuhan, the Computer and the Key]
Zeitschrift für Medienwissenschaft 2 (2010): 125-134.
- The Durable, the Portable, and the Processible
Paper presented at Media in Transition 6 “Stone and Papyrus, Storage and Transmission.” Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, Massachusetts. 25.4.2009.
- Formatwechsel. Zur Methodendebatte [Format Change: On the Debate on Methods]
(Together with Florian Sprenger and Christoph Engemann) Zeitschrift für Medienwissenschaft 2 (2020): 188–191.
- Die Frage nach dem Digitalen [The Question Concerning the Digital]
Paper presented at the Annual conference of the German Society for Media Studies “Spekulation.” University of Frankfurt. Frankfurt am Main. 4.10.2012.
- Innis and Kittler: The Case of the Greek Alphabet
Paper presented at “Media Transatlantic.” University of British Columbia. Vancouver. 8.4.2010.
- Karl Büchers Kriegsschriften. Aus der Vorgeschichte der deutschsprachigen Kommunikations- und Medienwissenschaft [Karl Buecher’s ‘War Writings’. On the Prehistory of German Communication and Media Studies]
LiLi. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 179 (2015): 96–106.
- Der Klang der breiten Rille [The Sound of The Wide Groove] (Reply to Erhard Schüttpelz)
Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie 3 (2017).
- Literaturverwaltungsprogramme und ‘Privatstile’: Ein Vorschlag zur freiwilligen Selbstkontrolle [Reference Management Software and ‘Private Styles’: A Proposal for Voluntary Self-Regulation]
Zeitschrift für Medienwissenschaft 1 (2018): 197–201.
- Markup and Materiality
Paper presented at the Conference of the European Society for Literature, Science and the Arts (SLSAeu) “Textures.” Stockholm School of Economics. Riga. 17.6.2010.
- Medien verstehen: Marshall McLuhans Understanding Media [Marshall McLuhan’s Understanding Media]
(Ed. together with Jens Schröter) Lüneburg: Meson Press 2017 (CC-BY-SA 4.0).
- Ontology and Ontography in Digital Imaging
Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung 10/1 (2019): 133–146.
- Processed Pictures, Photoshop, and Unsharp Mask
International Journal for Digital Art History 8 (2021): 162-175.
- Reading the source code for Adobe Photoshop (part I)
SPP Das Digitale Bild (blog). 14.10.2020.
- README.1ST
Preface to: Textverarbeitung. Eine Mediengeschichte des Computers als Schreibmaschine [Word Processing. A Media History of the Computer as a Writing Machine]. Bielefeld: transcript 2012.
- Reciprocal Materiality and the Body of Code. A Close Reading of the American Standard Code for Information Interchange (ASCII)
Digital Culture & Society 1/1 (2015): 39–52.
- “Tap, tap, flap, flap.” Ludic Seriality, Digitality, and the Finger
Eludamos. Journal for Computer Game Culture 8/1 (2014): 33–46.
- Wege und Ziele. Die unstete Methodik der Medienwissenschaft [Paths and Goals. The Wandering Methodology of Media Studies]
(Together with Christoph Engemann and Florian Sprenger) Zeitschrift für Medienwissenschaft 1 (2019), pp. 150–161.
- Worin haust ein Computer? Über Seinsweisen und Gehäuse universaler diskreter Maschinen [In What Does a Computer Reside? On the Modes of Existence and Casings of Universal Discrete Machines]
Gehäuse: Mediale Einkapselungen. Ed. Christina Bartz, Timo Kaerlein, Monique Miggelbrink and Christoph Neubert. Paderborn: Wilhelm Fink 2017, pp. 35–51.
- Wolkentechnik. Verfügbarkeit und Zerstreuung [Cloud Technics. Disposability and Dissipation]
Paper presented at HyperKult 18 “The Cloud.” Leuphana University. Lüneburg. 3.7.2009.
Teaching
Full list in CV (PDF)
2024
- Kulturtheorien im Licht der Medienwissenschaft [Cultural Theory in Light of Media Studies]
Undergraduate course. University of Siegen
- Einführung in die Medienwissenschaft II [Introduction to Media Studies II]
Undergraduate course. University of Siegen
- Vilém Flusser: Philosophie digitaler Medien [Vilém Flusser: Philosophy of Digital Media]
Undergraduate course. University of Siegen
- Critical Code Studies
Graduate course. University of Siegen
2023
- Zur Ästhetik digital verarbeiteter Bilder [On Aesthetics of Processed Images]
Undergraduate course. Ruhr University Bochum
- Geschichte der Personal Computer [History of Personal Computers]
Undergraduate course. Ruhr University Bochum
Selected courses from previous years
Code
Unix
- contacts.sh (version 0.2.1)
Simple shell script for formatted output of data filtered from a CSV contacts file (see comments in code for further details)
- doom_fire.sh (version 0.2)
DOOM Terminal Fire for the Bash shell (after Fabien Sanglard)
- metternich.c (version 0.1.4)
Text-based Metternich solitaire game
- napoleon.c (version 0.4)
One-deck Napoleon solitaire using Unicode characters (see comments in code for further details)
Visual Basic for Applications (VBA)
- tah_Makros_v0.1.dotm (version 0.1)
Global template containing VBA macros for easier typing of (typographic) quotes and editing of Word documents
BASIC
Citation Style Language (CSL)